فروشگاه اینترنتی الموند
حساب کاربری
Loading
مطلب قبلی نقد و بررسی تخصصی مطلب بعدی

برچسب انرژی یخچال چیست و چرا باید در هنگام خرید به آن توجه کرد؟

برچسب انرژی یخچال چیست و چرا باید در هنگام خرید به آن توجه کرد؟

برچسب انرژی یخچال از آن دسته مواردیست که مثل همه‌ی دفترچه‌ها و دستورالعمل‌ها نادیده گرفته می‌شود. در صورتی که اگر از ضرورت آشنایی با آن خبر داشتید، هیچ‌گاه به عنوان شخصی که قرار است سال‌های زیادی از یک یخچال استفاده کند، از آن غافل نمی‌شدید. جالب است بدانید که این برچسب‌ها دنیایی از اطلاعات راجع به مصرف انرژی و هزینه‌ها به شما می‌دهند و کار را برای شما آسان‌تر می‌کنند. در این مقاله قصد داریم در مورد برچسب انرژی یخچال و تفسیر رنگ‌های آن با شما صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

برچسب انرژی یخچال چیست؟

برچسب انرژی، یک نمودار رنگی است که از طیف قرمز تا سبز را نشان می‌دهد. هر یک از این طیف‌های رنگی با یک حرف انگلیسی (از A تا Z) نمایش داده شده و معنای خاصی می‌دهند. کمی بعدتر به تفسیر هر یک از این رنگ‌ها و حروف می‌پردازیم.

برچسب انرژی شامل چند بخش است؟

یک برچسب انرژی به ترتیب دارای 4 بخش می‌باشد:

1.     علامت استاندارد

2.     میزان بازدهی دستگاه

3.     حجم محفظه و میزان مصرف انرژی

4.     نام سازنده و مدل

برخی از دستگاه‌های خارجی ممکن است شامل اطلاعات دیگری چون سازگاری با محیط زیست، برچسب صرفه جویی مورد اطمینان و ستاره انرژی نیز باشند که شرکت سازنده آن را به صورت کاملا اختیاری بر روی دستگاه نصب می‌کند.

برچسب انرژی یخچال چه اطلاعاتی به شما می‌دهد؟

برچسب انرژی یخچال حاوی اطلاعات زیادی درمورد یخچال شماست. سازمان استاندارد تاکید زیادی برای استفاده از این برچسب‌ها به تولید کنندگان دارد. در برچسب انرژی یخچال می‌توانید به اطلاعات زیر دست پیدا کنید:

·        نام مدل

·        نام سازنده

·        میزان مصرف انرژی بر حسب کیلو وات

·        دسته بندی منطقه آب و هوایی

·        حجم محفظه نگهداری مواد غیر منجمد

·        حجم محفظه نگهداری مواد منجمد

فواید استفاده از برچسب انرژی در یخچال چیست؟

شاید اگر مزایای استفاده از برچسب انرژی را بدانید، از این به بعد دقت بیشتری در خرید دستگاه‌های برقی داشته کنید. برخی از مزایای استفاده از این برچسب‌ها به شرح زیر است:

·        انتخاب صحیح و آگاهانه در هنگام تهیه وسایل برقی

·        بهینه سازی مصرف انرژی

·        کاهش مصرف انرژی خانوارها

·        کاهش آلودگی‌های زیست محیطی

·        الزام کارخانه‌جات تولیدی به استاندارد کردن وسایل برقی

·        کاهش هزینه‌های مصرفی

·        جلب توجه مصرف کنندگان به هزینه‌ها و مصرف برق

برچسب انرژی چگونه محاسبه می‌شود؟

مصرف انرژی چیزی است که توسط تولیدکنندگان آن و در کارخانه‌ها محاسبه می‌شود. این برچسب کار تولید کننده را محاسبه و اندازه گیری می‌کند و در واقع سازمان بهره‌وری انرژی و شرکت بهینه سازی مصرف سوخت باید آن را تایید کنند. وجود چنین برچسب‌هایی از سوی سازمان استاندارد یکی از ملزومات محسوب می‌شود و مصرف کنندگان باید توجه ویژه‌ای به آن داشته باشند.

محاسبه به این صورت است که استانداردهای تعریف شده (مثل میزان مصرف برق بر اساس کیلووات در مدت زمان اعلام شده  یعنی 24 ساعت) تست شده و به کل سال تعمیم داده می‌شود و راندمان آن محاسبه می‌شود. بعد از آن یکی از درجه‌ها یا پله‌های رنگی سبز تا قرمز را به خود اختصاص می‌دهد.

رنگ‌ها در برچسب انرژی چه معنایی دارند؟

همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم، هر یک از رنگ‌ها در طیف برچسب، نشان دهنده‌ی یک موضوع است. در این برچسب‌ها حروف انگلیسی از A تا G نیز مشخص شده‌اند که این حروف نیز نشان دهنده‌ی یک وضعیت خاص هستند. برای مثال هرچه رده‌ی مصرف انرژی به A نزدیک‌تر باشد، میزان مصرف آن وسیله کمتر و راندمان آن بیشتر است. بالعکس هرچه این رده به حرف G نزدیک‌تر باشد، میزان مصرف، بیشتر و راندمان آن کمتر است.

در مورد رنگ‌ها نیز این نکته را باید بدانید که اگر یخچال شما در طیف سبز تا زرد قرار گرفت، نسبت به میزان مصرف برق و بازدهی دستگاه باید خیالتان آسوده‌تر باشد. طیف رنگ‌های نارنجی تا قرمز نیز نشان دهنده‌ی میزان مصرف برق بالاتر به نسبت راندمان دستگاه است. در صورت مشاهده‌ی این طیف در مورد میزان استفاده از یخچال با توجه به مصرف بالای انرژی باید دقت بیشتری به خرج دهید.

استانداردهای مصرف انرژی در مناطق مختلف

با توجه به کشور سازنده‌ی دستگاه، استانداردهای مصرف انرژی متفاوت است و با علامت‌های مختلفی نشان داده می‌شود. مثلا یخچال شما ممکن است طبق استاندارد ایران تا سطح A تعریف شده باشد، اما دستگاه دیگری طبق استاندارد اروپا A+  یا A++ باشد. برای اینکه این موضوع را برای شما واضح‌تر کنیم به این مثال توجه کنید:

فرض کنید یک وسیله طبق استانداردهای اروپایی تولید شده و سطح مصرف انرژی آن A+ است، اما چون در ایران استانداردها تنها تا سطح A تعریف می‌شود، سطح انرژی آن را بر روی برچسب A درج می‌کنند، اما بازدهی حقیقی آن طبق استاندارد اروپایی تعریف شده برای آن یخچال است.

رده‌های بالاتر از A نشان دهنده‌ی چه هستند؟

همانطور که گفتیم بالاترین سطح استاندار (مصرف کمتر و راندمان بالاتر) با حرف A نشان داده می‌شوند. از آنجا که رده‌ای بالاتر از A وجود ندارد اگر یک علامت +  در کنار آن قرار داشته باشد، نشان دهنده‌ی مصرف کمتر خواهد بود. از آنجا که این استانداردها در مناطق مختلف کمی متفاوت است، به طور کلی می‌توان گفت که برچسب‌های دارای نماد A+++ کمترین مصرف و بیشترین بازدهی را داراست و نماد G دارای بیشترین مصرف و کمترین بازدهی است.

کلام آخر

به خاطر داشته باشید که علاوه بر توجه به مواردی همچون برچسب انرژی، برندها و فروشگاه‌هایی که از آن قصد خرید دارید را نیز در نظر بگیرید و آنها را از فروشگاه‌های معتبر خریداری کنید. فروشگاه اینترنتی و حضوری الموند یک مرجع معتبر از تمامی برندهای روز است که رضایت بسیاری از مشتریان را به خود جلب کرده.

در این مقاله سعی کردیم اطلاعات مفیدی در مورد برچسب انرژی یخچال در اختیار شما دوستان عزیز بگذاریم تا با اطمینان خاطر بیشتری خرید کنید. نظرات، پیشنهادات و انتقادات خود را با ما در میان بگذارید.

سوالات متداول

چرا باید به برچسب انرژی یخچال اهمیت بدهیم؟

توجه به مصرف انرژی از آن جهت اهمیت دارد که مصرف انرژی را کارآمدتر و هزینه‌های شما را کمتر می‌کند.

چگونه بهترین دستگاه را انتخاب کنیم؟

برای اینکه از انتخاب خود اطمینان حاصل کنید و در آینده نیز مشکلی برای دستگاه شما به وجود نیاید، به سطح انرژی مصرفی، میزان راندمان و سازگاری آن با منطقه‌ای که در آن هستید، توجه کافی داشته باشید.