فروشگاه اینترنتی لارانت
حساب کاربری
Loading
مطلب قبلی تجربه کاربری مطلب بعدی

فواید نوشیدن آب برای انسان چیست؟

همان‌طور که می‌دانید مهم‌ترین و حیاتی‌ترین ماده بدن انسان که ۶۰ درصد بدن را دربرمی‌گیرد، آب است. عملکرد هرسلول و عضو بدن وابسته به این ماده بوده و درصورت فقدان آن ضررات جبران‌ناپذیری برای بدن انسان ایجاد می‌شود.

نوشیدن چند لیوان آب در روز به سلامت بدن کمک می‌کند؟

نیاز هرفرد به آب وابسته به عوامل متعددی مثل مکان جغرافیایی، میزان فعالیت روزانه، وضعیت سلامت و بیماری‌های هرفرد، جنسیت، وضعیت فیزیولوژیکی و… متفاوت است و درواقع منحصر به آن فرد محسوب می‌شود.

اما به طور میانگین در آب‌و هوای معتدل یک مرد به ۱۵.۵ لیوان و یک زن به ۱۱.۵ لیوان آب احتیاج دارد و به صورت عمومی حدود ۲۰ درصد این میزان توسط غذا تامین می‌شود و مابقی آن باید به وسیله‌ی نوشیدن صورت پذیرد.

حتما توصیه‌ی عمومی مبنی بر نوشیدن هشت لیوان آب در طول روز را شنیده‌اید، سوالی که ذهن را درگیر می‌کند آن است که باتوجه به مطالب ذکرشده این توصیه تاچه حد صحیح است.

درواقع برای درک میزان آب مورد نیاز بدن بهتر است شما برای چکاپ به پزشک مراجعه کنید اما توصیه‌ی هشت لیوان آب یک توصیه‌ی عمومی است که در آن سعی شده به صورت میانگین نیازهای اغلب افراد درنظر گرفته شود.

اثرات مخرب کم‌آبی

همان‌طور که ذکر شد آب مایع حیاتی برای بدن فرد است و با آن که کم‌آبی در مراحل اولیه می‌تواند مشکلات جزئی را پدید آورد، درصورت عدم رسیدگی به آن ممکن است باعث ایجاد صدمات جبران‌ناپذیری به بدن انسان شود.

خشکی پوست

آب تاثیرات بسیار زیادی بر سلامت پوست شما دارد و کم‌آبی می‌تواند باعث بروز مشکلاتی مثل خشکی پوست، پوست پوست شدن و حساسیت شود.

ایجاد چروک زودرس

یکی از تاثیرات کم‌آبی که به صورت تدریجی ایجاد می‌شود و شاید به علت تدریجی بودن کم‌تر افراد به آن حساس باشند، بروز زودرس چروک بر سطح پوست است. درواقع اگر آب‌رسانی کافی به پوست صورت نگیرد این پدیده با شدت و در مدت زمانی زودتر ازآن‌چه قابل پیش‌بینی بروز پیدا می‌کند.

ایجاد آکنه‌های پوستی

نوشیدن آب به سیستم گوارش انسان کمک می‌کند و باعث دفع سموم بدن می‌شود. همان‌طور که می‌دانید یکی از علائم مشکلات گوارشی که خیلی زود خود را به نمایش می‌گذارد، مشکلات پوستی است.

بنابراین درصورت سلامت این سیستم از بروز مشکلاتی مثل آکنه پوستی جلوگیری می‌شود و یا با تعادل میزان مصرف آب باعث درمان این مشکل می‌شوید.

تاثیرات کم‌آبی بر سلامت مو

اگر به سلامت موی خود اهمیت می‌دهید و محصولات مراقبتی مختلفی را برای آن خریداری کرده‌اید، باید بدانید که درصورت وجود کم‌آبی در بدن شما، تمامی این کارها بی‌فایده است.

درواقع از راه‌های جذب ویتامین‌های به موی سر احتیاج به آب وجود دارد. در کنار آن کم‌آبی می‌تواند باعث خشکی پوست سر و شکنندگی، آسیب‌پذیری و بروز پدیده‌هایی مثل موخوره، ریزش و… هم شود.

ارتباط نوشیدن آب با کاهش یا افزایش وزن

ممکن است افراد کمی به آب به عنوان عامل افزایش یا کاهش وزن دقت کنند، اما باید اشاره کرد که درواقع عنصر تعیین‌کننده و مهمی است.

شکی وجود ندارد که نوشیدن آب در افزایش متابولیسم بدن ایجاد احساس سیری عامل موثری محسوب می‌شود. درنتیجه برای برنامه‌های کاهش و افزایش وزن حتما میزان آب مصرفی بدن درنظر گرفته شود.

به‌ویژه در مواردی که برنامه‌های کاهش وزن مدنظر است، مصرف آب به میزان کافی بسیار به سوزاندن کالری و چربی‌های اضافه بدن کمک می‌کند.

چگونه بدن دچار کم‌آبی می‌شود؟

کم‌آبی زمانی اتفاق می‌افتد که میزان آب دریافتی بدن از میزان آب از دست‌رفته‌ی آن کم‌تر باشد. باید درنظر داشته باشید که پدیده‌ی کم‌آبی دربدن کودکان و سالمندان تبعات خطرناک‌تری را ایجاد می‌کند، هم‌چنین احتمال بروز کم‌آبی به علت ویژگی‌های بدن آن‌ها بیش‌تر است.

علل کم آبی بدن

بدن از سه طریق آب بدن خود را از دست می‌دهد: ادرار، مدفوع و تعریق.

تعریق: درهنگام ورزش، گرما یا بیماری‌های خاص و مصرف بعضی داروها تعریق صورت می‌گیرد و باعث کاهش میزان آب بدن شود.

ادرار: دفع زیاد ادرار باعث بروز کم آبی شدید شود. برخی بیماری‌ها مثل اسهال و استفراغ‌های شدید، دیابت یا عوارض مصرف برخی داروها باعث اتفاق افتادن این جریان می‌شود.

کم‌آبی بدن در سنین مختلف

  • نوزادان و کودکان:

    امکان ابتلا به اسهال و استفراغ و تب دراین دوره‌های سنی بیش‌تر است و این پدیده‌ها می‌توانند به راحتی منجر به کم‌آبی‌های شدید در بدن آن‌ها شوند.

باید این نکته را هم درنظر داشته باشید که حجم کلی آب بدن آن‌ها هم نسبت به بزرگسالان پایین‌تر است و این بدن آن‌ها در معرض آسیب بیش‌تری قرار می‌دهد.

این مساله درباره‌ی نوزادان به علت آن‌که توانایی بیان نیاز خود را به آب ندارند و نمی‌توانند درباره احساساتی مثل تشنگی صحبت کنند، از خطر بالاتری هم برخوردار است.

به همین جهت بهتراست خشکی دهان و زبان نوزاد، گریه‌های شدید نوزاد یا کاهش میزان ادرار او را به عنوان نشانه‌های مهمی برای تشخیص کم‌آبی دربدن آن‌ها درنظر بگیرید.

  • بزرگسالان:

    دربزرگسالان نیاز به آب‌ با علائم متعددی بروز پیدا می‌کند.

کاهش دفعات ادارار: به علت کاهش حجم آب‌ بدن و برای مراقبت از میزان باقی‌مانده بدن انسان این واکنش دفاعی را ایجاد می‌کند.

ادرار رنگ تیره و غلیظ: به علت تلاش بدن برای حفاظت از حجم آب باقی مانده در بدن این پدیده هم مانند کاهش دفعات ادرار رخ می‌دهد.

تشنگی شدید: برعکس نوزادان بزرگسالان با احساسات جسمی خود آشنایی لازم را داشته و قادر به بیان آن‌ها هستند. مهم‌ترین و اولین واکنشی که بدن به کاهش حجم آب نشان می‌دهد، ایجاد حس تشنگی است.

ضعف، خستگی، گیجی و ناهوشیاری: کاهش میزان آب بدن کارکردهای مختلف آن را مختل می‌کند و باعث کاهش سطح هوشیاری و بروز علائمی مثل گیجی، خستگی و ضعف می‌شود.

خشکی دهان چشم‌ها و لب‌ها

  • سالمندان:

    سالمندان هم مانند نوزادان و کودکان در دسته‌ی افراد آسیب پذیر قرار می‌گیرند. حجم کلی آب بدن آن‌ها کم‌تر است و حتی بروز بیماری‌هایی مثل عفونت جزئی ریه و مثانه هم می‌تواند منجر به کم‌آبی‌‌های شدید بدن شود.

یکی از مهم‌ترین عوامل و نشانه‌های تشخیص آن از بین رفتن حالت کشسانی پوست است، به صورتی که بعد از کشیدن یا حرکاتی مثل نیشگون گرفتن، پوست خیلی دیر به حالت قبلی برمی‌گردد.

راه‌هایی برای جبران کم‌آبی

  • نوشیدن آب به میزان کافی

قطعا مهم‌ترین و اساسی‌ترین راه پیشگیری و درمان کم‌آبی نوشیدن آب و مصرف غذا  به اندازه کافی است. برای تامین آب مورد نیاز بدن باید درنظر داشته باشید که نوشیدن آب به تنهایی کافی نیست، و آب مصرفی فاقد الکترولیت مورد نیاز است.

به همین دلیل برای تامین الکترولیت (پتاسیم و سدیم نمک) باید غذاهای آبکی مثل سوپ، آب‌‌میوه‌ها، سبزیجات و… را در برنامه غذایی قرار داد.

استفاده از کدام موادغذایی منجر به جبران کم‌آبی می‌شود؟

دراین بخش با تعدادی از موادغذایی که برای تامین آب مورد نیاز بدن موثرتر هستند، بیش‌تر آشنا می‌شویم:

  • خیار: این ماده غذایی بیشترین میزان آب را دربین موادجامد غذایی دارد.

  • کاهو:درمیان سبزیجات برگدار، کاهو بیشتر از همه تامین‌کننده‌ی آب بدن است.

  • گوجه فرنگی: گوجه فرنگی هم تامین‌کننده مهمی برای تامین نیاز به آ‌ب در بدن است.

  • هندوانه: برای فصل تابستان یکی از بهترین میوه‌ها که عطش حاصل از گرما را تامین می‌کند، هندوانه است.

  • اسفناج: با آن که ممکن است اسفناج نسبت به موادی مثل کاهو از آب کمتری برخوردار باشد اما تامین‌کنندگی بالاتری برای موادی مثل ویتامین‌ها، فیبر، فولات، پتاسیم و… دارد.

  • کدوسبز: کدوسبز دو عنصر بسیار مهم آب و فیبر را برای بدن تامین می‌کند و ازجمله سبزیجات مغذی برای بدن انسان است.

  • گریپ فروت: این میوه انتخاب بسیار مناسبی برای افرادی است که هم دچار کم آبی هستند و هم این عامل باعث افزایش وزن آن‌ها شده است. این ماده با باعث سوزاندن چربی، پایدارساختن قندخون، تامین آب بدن و کاهش اشتها و ایجاد حس سیری می‌شود.

  • هویج: جالب است بدانید که هویج‌های کوچک از هویج‌های سایز بزرگ میزان بیش‌تری آ‌ب دارند و مقوی‌تر هستند، مصرف این ماده به صورت خام بیشتر توصیه می‌شود.

درادامه می‌توان به مواد دیگری مثل گل کلم، توت فرنگی، بروکلی ، طالبی، هلو، پرتقال، شیرکم‌چرب،و… نیز به عنوان مواد بسیار مهم برای تامین نیاز به آ‌ب‌ برای بدن اشاره کرد.